Eerste week in Nieuw - Zeeland - Reisverslag uit Te Kuiti, Nieuw Zeeland van Cynthia Vermue - WaarBenJij.nu Eerste week in Nieuw - Zeeland - Reisverslag uit Te Kuiti, Nieuw Zeeland van Cynthia Vermue - WaarBenJij.nu

Eerste week in Nieuw - Zeeland

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

26 Augustus 2017 | Nieuw Zeeland, Te Kuiti

We zijn nu ongeveer een week in Nieuw - Zeeland, en zijn al een beetje aan het leven hier gewend. De morgen begint steeds vroeg, om 4:45 gaat de wekker. Ik rijd dan meestal rond 5:45 weg zodat we om 6:00 uur kunnen beginnen met melken. 's Ochtends melken we eerst de gewone melkkoeien, daarna de vaarzen en daarna een groep met zieke koeien. De melk van deze zieke koeien komt niet in de tank, net zo als de melk van pasgekalfde vaarzen. Al deze koeien worden ook gedrencht zodat ze genoeg mineralen binnen krijgen, want daarnaast eten ze alleen gras. Daarna gaan we pasgeboren kalfjes halen en nemen we alle koeien die nog moeten kalven mee naar de melkstal. De kalfjes gaan dan in een trailer naar beneden, en de koeien lopen zelf. Aangekomen bij de melkstal halen we de moeders van de kalfjes uit de groep, en melken we deze. De rest van de groep gaat dan weer terug naar de wei. De kalfjes gaan in groepshokken de vaarsjes bij de vaarsjes en de stiertjes bij de stieren. De rest van de dag doen ze nog draadjes verzetten en om 15:00 beginnen we weer met het melken van de melkkoeien en vaarzen, nu zijn dat er ruim 220. En rond 17:00 zijn we dan meestal klaar met melken en schoonmaken.

Van de week moest ik een koe een infuus geven omdat deze niet meer op kan staan, nadat deze gekalfd had. Dat doen ze hier in de nekspier, onder de kop van de koe. En als dat niet lukt in de rechter flank van de koe.